Polmarketing

Ezt a naplót azért írom, hogy rámutassak a politika szerencsétlenkedéseire, és rögtön javaslatot is tegyek. A politika művelése, egy marketinges szemével. Lehet másképp is! Írnom kell Gyurcsányról, Zuchslagról, Weiszenbergerrről, Öszödröl is.

Utolsó kommentek

Politikai WEB2.0 Negyedik rész

2007.11.14. 20:33 Marketinges

Hálózatépítés



Mint már korábban is írtam, a hálózati modell leghatásosabb leírását Marc Granovetter: A gyenge kötések ereje című tanulmánya tartalmazza.

E tanulmány szerint az az egyén, vagy társadalmi csoport versenyképes, akinek kevés erős, és sok gyenge kötése van. Kevés jó barátja, de rengeteg ismerőse.

Köznapi példa: vajon ki tudja könnyebben eladni az autóját? Aki 15 barátjának és 20 ismerősének tud szólni, vagy aki 5 barátjának és 1000 ismerősének tud szólni? Valószínűleg az utóbbinak nagyobb az esélye, hogy rátalál a vevőjére. De van egy politikai példám is: a magyarországi cigányság, a népesség közel 1%-át teszi ki. Ennek ellenére a parlamentben csak 4 roma politikus ül, pedig az arányt tekintve 30-nak kellene. A cigányság tipikus példa a rossz érdekérvényesítő képességre, és valóban, a cigányságra a sok erős kötés (család, rokon) és a minimális (a cigányokon kivül szinte nulla) gyenge kötés a jellemző.

Az Internet tálcán kínálja a gyenge kötések létrehozását, hiszen könnyen ismerősömmé, levelező partneremmé válik több száz, esetleg több ezer ember.

Magyarországon két nagy, úgynevezett néppárt van. Ezen pártok 30-40 ezres tagsággal és országos szervezeti, fizikai hálózattal rendelkeznek. Számukra a hálózatépítés két konkrét feladatot jelent, melyet három körben kell megvalósítani.

A hálózatépítés két feladata:
  • Kiépíteni az elérhetőséget. Megjelenni azokon a pontokon, amit a célcsoportom keres, olvas, észrevesz.
  • Megfelelő tartalmat produkálni. A megfelelő a kulcsszó. Más a "megfelelő" tartalom egy törzsszavazónak (ő is fontos része a hálózatnak) és más a "megfelelő" tartalom egy politika iránt nem érdeklődő, de választásra elcsábítható, vagy a gázár emelésen felháborodó ember számára (ő is fontos része a hálózatnak)
A három kört a következőkben definiálom:
  • Ki kell építeni egy országos hálózatot. Ehhez - bár nyitott a hálózat - elsősorban az elkötelezettek csatlakoznak. Ennek a hálózatnak az országos ügyekkel kell foglalkoznia, "holdingként" kell a működnie a többi hálózat szempontjából, és bizonyos fokig a bennfentesség látszatát kell keltenie.Törekedni kell opinion leaderek, magyarul vélemény vezérek megnyerésére, mert az ő szavuk sok mindenkihez eljut.
  • Ki kell építeni a helyi hálózatokat. Itt más a logika. Például: egyik barátom, egy párt helyi szervezetének a felépítését vállalta magára. Azt tanácsoltam neki, hogy a weblapjuk a lehető legtöbb hasznos, helyi információt tartalmazza. Nem a parlamenti eseményeket kell elemezni, hanem a helyi ügyekben kell nélkülözhetetlenné válni. Arról érdemes tájékoztatni, hogy milyen üzletek találhatók a környéken, hol és hogyan lehet ügyet intézni stb. Fontos szerepe van a kultúrának, a közösségi eseményeknek is. Természtesen a helyi politika iránt érdeklődők is meg kell, hogy találják a számukra fontos tartalmat, de egy weblap több oldalból áll, mindenkit el lehet navigálni a neki fontos tartalomhoz. (nem beszélve a linkekről)
  • Az egyszerűség kedvéért, így nevezem: gerilla marketing. Ez természtesen nem pontosan fedi le a teendőt, de a lényegre rávilágít. Úgy kell elhelyezni tartalmat, hogy a látogató észre se vegye, hogy politikailag orientálják. Mint már korábban írtam: az irónia nagyon hatásos. Nehéz úgy választás nyerni, hogy a fél ország a miniszterelnök jelöltön röhög. A szenzációs Monthy Python csoport Brian élete című filmjében van egy jelenet. A római helytartó beszédet mond a zsidóknak, de nagyon raccsol. A hallgatóság el kezd nevetni, mely nevetés előbb kacagásba, majd földön fetrengő röhögésbe megy át. A római helytartó ellehetetlenül. A megszállt zsidóknak esélyük sem volt harcolni a nagy római birodalom ellen. A katonákkal (pénzzel, hatalommal, propagandával) nem tudták volna felvenni a versenyt.

    De kiröhögték a megszállót.És aki hülye, azt ki kell röhögni. Tessék kedves politikusok. Aki hülye, azt ki kell röhögni.


Szólj hozzá!

Címkék: hálózatépítés monthy'python politikaiweb2 gerilla'marketing

A bejegyzés trackback címe:

https://polmarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr86229297

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása