Polmarketing

Ezt a naplót azért írom, hogy rámutassak a politika szerencsétlenkedéseire, és rögtön javaslatot is tegyek. A politika művelése, egy marketinges szemével. Lehet másképp is! Írnom kell Gyurcsányról, Zuchslagról, Weiszenbergerrről, Öszödröl is.

Utolsó kommentek


A legjobb Obama reklámfilm

2008.11.05. 10:15 Marketinges

Azért döbbenetes, hogy az amerikaiak mennyivel járnak elöttünk a marketing terén.

 

 

Ez egy viral marketing reklámszpot. Nem TV, nem fizetett hirdetés stb. Előállítási költsége kb 10 dollár. És több millió szavazót vonzott Obama oldalára.

Meg kell jegyezni, hogy a hülye amerikaiak annyira profik, hogy nyelvészeket is alkalmaznak a kampányban, hogy a szlogenek a legjobbak legyenek.

Yes, we can.

 

Kicsit jobb mint az hogy "Rosszabbul élünk mint 4 éve."

2 komment

Ha én készíteném a Fidesz politikai marketingjét

2008.01.21. 18:25 Marketinges

Igen tudom. Most simán rám kenheti bárki, hogy egy ócska Fideszes csávó vagyok. Akkor is vállalom az alábbi kijelentést:

Én bizony szívesen megszervezném a Fidesz on-line marketingjét.

A feladat annyira vonzó lenne, hogy nem utasítanám vissza. A következő okok miatt:

·        A Fidesz rendelkezik elég nagy bázissal (1000 szervezet, 35.000 tag) ahhoz, hogy hatékony hálózattá tudjon fejlődni.

·        A Fidesz on-line marketingje olyan gyenge, hogy látványosat lehetne fejlődni.

·        A Fidesz holdudvara rendelkezik olyan szellemi munícióval, ami biztosítaná a megfelelő tartalmat.

·        Az on-line marketinggel azt a szavazói réteget lehetne megcélozni, amelyik simán el tudja dönteni a 2010-es választásokat.  

A feladat tehát izgalmas. Néhány javaslat.

  1. A Fidesznek nincsen, a helyi szervezetekre is érvényes weblap arculata, domain név struktúrája, és e-mail cím rendszere. Hát ezen egy hét alatt változtatnék. Egységes domain név, egységes arculat, egységes e-mail cím rendszer, az összes helyi szervezetnek. Természetesen ebben benne van az is, hogy azok a helyi szervezetek, amelyeknek még nincs saját weblapjuk, pillanatok alatt saját hatékony, CMS weblapot kapnának. (ez nem túl nehéz egy jó sablon segítségével) Helyi és központi információkkal, hírlevéllel, bloggal, statikus és interaktív elemekkel.
  2. A Fidesznek nincsen korszerű központi és helyi hírlevél küldő rendszere. Ezt a második héten tenném rendbe.
  3. A Fidesz nem teremtette meg, sem országos, sem helyi szinten a fórumozás lehetőségét. Hiába van – moderált – fórum lehetőség a Fidesz.hu-n, ezt olyan bonyolultan szervezték meg, hogy nincs nagy látogatottsága. Harmadik hét.
  4. A Polgári körök meglevő, és Fidesz számára rendelkezésre álló hálózata sincs kellőképp kihasználva. Csak pillantsatok rá a weboldalára. Ennek a megszervezése a negyedik hétre marad.
  5. Az ötödik héten elkezdenék szervezni egy közösségi oldalt. Ez egy testre szabható portál lenne, amiben egyéni ízlés szerint lehetne beállítani a hírcsatornákat, a kedvenc oldalakat, bogokat. Az oldal felajánlaná a Fidesznek fontos linkeket, (jobb oldali sajtó, Polgárok Háza, OVTV, Jobbklikk.hu stb.) de bármi egyéb webhely beállítható lenne. Fórum és blog nyitási lehetőséget is biztosítana az oldal, videó megosztást és szervezetek számára hírlevél készítést. A szerkesztőség csak irányítaná a tartalmakat, és a felhasználók személyre szabnák. Az lenne a cél, hogy minél többen használják ezt az oldalt kezdőoldalnak.  

Hát kezdetnek ennyi. Nem lenne bonyolult.

Az egésznek a fontosságáról, a lényegéről, a közösségteremtésről, a befolyásolásról (ha tetszik: a manipulálásról) korábbi bejegyzéseimben már írtam. Gondolom senki sem vitatja, hogy az Internet uralása jelentős verseny előny lesz annak a politikai erőnek, amelyik él ezzel a lehetőséggel. Nem beszélve arról, hogy a Fidesz lelkesen mozgatja a táborát választásokkor, népszavazáskor, egyáltalán bármikor, amikor a Fidesznek erre van szüksége. „Békeidőben” pedig feléjük sem néz. Korrekt.

Azért írtam le ennyire egyszerűen, hogy világos legyen: ez nem kerül pénzbe, itt nem lehet a bal-liberális média túlsúlyra hivatkozni. Csak meg kell bízni egy szakembert. Nem politikust. Szakembert! Nekem hat hét elegendő lenne.

Valami nincs rendjén a Fidesz háza táján.      

4 komment

Címkék: fidesz politikai marketing

Politikai marketing és a Fidesz 3. fejezet

2007.12.28. 12:08 Marketinges

Egészségügy

 Vajon mennyire működhet egy téves szlogen?
Na jó, láttunk már sok csodát. Jóléti rendszerváltástól, a bátorság színéig. Azt is tudjuk, hogy a szlogenek világában nagy divat a demagógia. Én mégis vitába szállok a Fidesz néhány rögeszméjével.

Az egészség nem üzlet.

Ezt a magvas gondolatot a 2004-es kettős népszavazási kampányában ismertük meg, de az akkori sikertelenség ellenére – én mondtam, hogy a politikában virul az irracionalitás – nagy túlélőként, még ma is hangoztatja a Fidesz.
Nem üzlet?! Nem a francokat! Nagyon nagy üzlet! Menjünk csak el egy patikába, nézzünk meg néhány reklámot, vagy figyeljük picit a tőzsdei árfolyamokat. Az egészség hatalmas üzlet! Olyan divat, amiről az emberek sosem szoknak le. Vagy esetleg a fideszes agytrösztök (ha vannak ilyenek) arra alapoznak, hogy szegény polgár szétnéz az SZTK-ban, és szomorúan konstatálja, hogy ez tényleg nem üzlet? Hatalmas tévedés! Téves axiomából pedig nem lehet helyes következtetést levonni! Erre jó példa a Fidesz másik téves képzete:

 

Ellene vagyunk a profitérdekelt egészségügynek!

Ez is nagy butaság! Ennek a kijelentésnek az ellentmondását is naponta megtapasztaljuk. Rengeteg profitérdekelt vállalkozással, projekttel, szolgáltatással találkoznunk nap mint nap. Ez nem zárja ki, hogy elégedettek is legyünk velünk. Azon az alapon támadni egy átalakítást, egy elvet, egy „reformot”, hogy behozza a profitérdekeltség szemléletét?
A profitérdekeltség nem zárja ki sem az állami jelenlétet, sem a szigorú állami szabályozást, sem az állami dotációt. Az állam és a profit nem kizáró fogalmak, és az államnak segítenie kell a profit termelést, mert abból lesz bevétele neki is.
Ha nem óhajtunk a dolgok mögé látni, ha megelégszünk egy szellemes szlogennel, akkor vegyük inkább elő Milton Friedman, Nobel díjas neoliberális közgazdász mondását: The business of the business is the business! Vagyis: az üzlet lényege a profit! Ebből megérthetjük, hogy a tőke profitot akar, de ettől még ne haragudjunk rá. Ilyen a természete. Erős kézzel kordában kell tartani, és nem lesz baj.
Végezetül: kapott egy sanszot a Fidesz a Köztársasági Elnöktől. Az egészségügyi törvényt újra kell tárgyalni. Nem újra elfogadni, újratárgyalni. (erre az Alkotmánybíróság egy korábbi határozata hívta fel a figyelmet.) Mi lenne, ha tenne a Fidesz egy olyan javaslatot, amely beengedi a magánbiztosítókat, de  mégsem szolgáltatja ki a társadalombiztosítást a magán tőkének? Még az is lehet, hogy 20 szocialista képviselő megszavazná!
A mindent tagadással, a mindent elutasítással csak azt érik el, hogy a szocik újra összezárnak, mint tették ezt már sokszor.   

 

4 komment · 2 trackback

Címkék: fidesz poltikai marketing eü törvény

Válasz a politikai marketing kommentjeire

2007.12.26. 17:49 Marketinges

Először is nagyon köszönöm a sok kommentet. Tudom, hogy nem szokás, de nem baj, én válaszok a témát érintő felvetésekre.
A legfontosabb! Ebben a blogban - elsősorban - nem erkölcsi, hanem gyakorlati szempontból írok a politika szereplőiről. Hoz, vagy visz egy esemény, egy nyilatkozat. Tehát: ha a Magyar gárda sokakban félelmet kelt - egy fekete egyenruhás, menetelő csapat az sokakban félelmet kelt - akkor az a jobboldaltól viszi a szavazatokat. Marketing szempontból indokolható a Gárda létrehozása, mert ezzel felkerült a politikai térképre a Jobbik. De a Fidesznek egyértelműen káros.
Néhány hozzászólásból is kiderült, - bár ez nem reprezentatív minta - hogy  nagyon sok jobboldali szavazó úgy sem szavaz a Fideszre, akár zár a Fidesz a jobb végen, akár nem.
Hoz-visz szemléletben tehát tök mindegy, hogy a gárda megvéd-e a cigánybűnözéstől vagy sem.

A hosszas és szakszerű ideológiai elemzést nagyon köszönöm.

A MIÉP-re sosem szavaztam, Csurka Istvánról szerintem kitalálható a véleményem. Őt is a hoz-visz skálán helyeztem el. Bár itt érdemes megjegyezni, hogy az úgynevezett one-issue (magyarul egy-ügyű) pártok azért érdekes képződmények. Programjuk nincs, általában protest alapon szerveződnek (vagy szervezik őket) hasznot ritkán hoznak. Itt volt például LePen pártja. EU választáson 10%-ot is elért. Népszerű tud lenni, ha egy nem kívánatos jelenséget ostoroz valaki. De mi lenne ha hatalomra kerülne? Program, tudás, szakértői háttér nincs. Ezzel csak a másik oldalt erősítik. Úgy gondolom, ha lenne egy szélsőbalos Tomcat, vagy Budaházy... Orbán hála misét mondatna.

Volt egy kifogás, hogy miért fogalmaztam úgy, hogy "festett szőrzetű Orosz József"? Bár ezt a szófordulatot Fábry Sándortól vettem, de azonosulok vele. Szerintem Orosz József minden szempontból sérti a közizlést, egy ilyen ember nem való a köztévébe. Szerintem egy blogger kifejtheti így a véleményét.  De ettől még őszintén köszönöm az észrevételt.

Egy kommentező feltette a kérdést: Cui prodest? Kinek az érdeke?
Szerintem ezen túl vagyunk. A gárda, a MIÉP, a Jobbik, Tomcat, stb. ezek a baloldal érdekei. Ezzel nem azt mondom, hogy ők baloldaliak. Azt végleg nem mondom, hogy ügynökök, stb. Abban is teljesen biztos vagyok, hogy többségük nagyon tisztességes, jószándékú, helyes célokban hívő ember. Csak sajnos a balliberális oldalt segítik.

A Fidesznek azonban ezt tudomásul kéne venni. Ilyen pályán kell focizni. Tudomásul kell venni az adottságokat, azt is, hogy ma már  a politikában szinte mindent szabad, hogy egy hibát nagyon megtorol az ellenfél és a média. Ha 2006-ban fele annyi hibát követett volna el a Fidesz, akkor biztosan nyer. De nem! A Fidesz nem szakembert bízott meg a kampány vezetésével, hanem politikust. Jöttek is a hibák szépen. Különben nem találtam fel a spanyolviaszt. Ha valaki elolvassa a 2003-as, "Magyarország politikai évkönyvében" a Fidesz és az MSZP beszámolóját a választási kampányról, akkor csak azon csodálkozik, hogy csak ilyen kis különbséggel vesztett a Fidesz.

A baj persze nem ez. A baj az, hogy nem tanult ebből (sem) a Fidesz.

Szólj hozzá!

Címkék: fidesz politikai marketing

Politikai marketing és a Fidesz 2. fejezet

2007.12.25. 14:40 Marketinges

 

Jobboldal versus szélsőjobb

 
  Az a tézisem, hogy a Fidesz sokkal, de sokkal többet veszít a radikális jobboldal miatt mint amennyi szavazatot kap onnan. Ez persze csak egy állítás, de közvéleménykutatással könnyen igazolható lenne. Ha  a Fidesz hagyná veszni azt az egy-két százalékot amire a radikális jobboldaltól számít, akkor 5-10 százalékot biztosan nyerne a középen imbolygó, bizonytalan (de a választásokat mindig eldöntő) tömegtől.

34 komment

Címkék: fidesz szélsőjobb politikai marketing

Politikai marketing és a Fidesz. 1. fejezet

2007.12.20. 22:02 Marketinges

A következő néhány bejegyzésben a Fidesz politikai marketing tevékenységét tanulmányozom

Nem leszek aktuális, nem is ez a cél.
Előre bocsátom, hogy van egy prekoncepcióm: nincs rend a Fidesz házatáján. Ha rend lenne akkor szakszerűbben mennének a dolgok.

Elkészült a Fidesz várva várt programja. Na és? Tud róla valaki? Ismeri valaki? Tud belőle egy sort is, vagy csak egy gondolatot is idézni valaki?
Mondom az általam javasolt receptet:
Ha politikai üzenetet szeretne közzétenni egy párt, akkor az erőforrások 50%-át kell a szakmai részre fordítani és 50%-ot a marketingre.
A Fidesz erről rendre megfeledkezik. Jelentős erőkkel, általában jó színvonalú szakmai munkákat irat, majd hagyja a "fiókban porosodni". Mert a mai világban magas az ingerküszöb. Sokat kell azért dolgozni, hogy közbeszéd tárgya legyen egy politikai tanulmány. Nem tudtam, hogy sírjak vagy nevessek, amikor a jószándékú riporter megkérdezte a frakcióvezetőt, hogy kihez fog eljutni a tanulmány? A magabiztos frakcióvezető zavarba jött és ezt tudta mondani: Sok példányban kinyomtattuk és tulajdonképpen mindenkinek szól.
Szóval arról sincs semmi elképzelésük, hogy ki a célközönség! (tudjuk: a "mindenki" az nem célközönség. Kenyeret is eszik mindenki, mégsem célközönsége egy péknek egész Magyarország)
El tudunk képzelni egy olyan vállalatot, amelyik úgy kezd bele egy termék gyártásába, hogy
  • nem tudja, hogy kinek fogja eladni (kik fogják olvasni)
  • nem tudja, hogy mekkora az igény a termékére (kikhez kell eljuttatni)
  • nem tudja, hogy milyen marketing eszközöket fog alkalmazni a terméke bevezetésénél?
Nem sorolom tovább. Egy marketing stratégia ennél sokkal összetettebb, de ezek tisztázása nélkül biztos, hogy repülne egy vállalati menedzser. A politikus az nem. Neki bérelt helye van.
Nincs egy ember sem a Fidesznél, aki feltenné a kérdést: Te, és ez a program hány emberhez jutott el? Mi volt a haszna?

Valami nincs rendben a Fidesznél!
 

2 komment · 1 trackback

Címkék: fidesz politikai marketing célpiac célközönség

Mert megérdemlem! Egy szlogen, amit a politikusoknak sem ártana megjegyezni

2007.11.17. 17:25 Marketinges

Vajon miért olyan sikeres a L'Oreal "Mert megérdemlem" szlogenje?

Ha valaki drága, pláne méregdrága cuccot vásárol, akkor könnyen lelkiismeret furdalása lesz. Melózik a kognitív disszonancia - ahogy a pszichológusok mondják - hogy ilyen sokat költök magamra, amikor a gyerek, a csekkek a vizitdíj stb. Hát hülye vagyok én? Hát tisztességes ember vagyok én? Miért költöttem ennyit? Ekkor jön a megnyugtató válasz: MERT MEGÉRDEMLEM!
Érdemes lenne ezt a politikusnak is végig gondolni!

1 komment

Címkék: gyurcsány'ferenc mert'megérdemlem politikai'marketing

süti beállítások módosítása